এ কী অসুস্থ্য সময় পার করছি!

আমার এক বন্ধু এনজিও-তে এইডস রোগের উপর কাজ করে। সে আমাকে কিছুদিন আগে জানালো যে, বাংলাদেশের বিশ্ববিদ্যালয়গুলোতে নতুন একটি প্রচলন চালু হয়েছে; এবং ক্রমশ বিস্তার লাভ করছে। আর সেই প্রথাটি হলো গ্রুপ সেক্স; ছেলেমেয়েরা একসাথে দল বেধে যৌন কাজে লিপ্ত হয়ে পড়ছে। বিভিন্ন সময়ে বিভিন্ন বন্ধুর বাড়িতে সবাই মিলে এই উদ্দেশ্যে পার্টি দেয়। সেই পার্টিতে অংশ নেয়া একটি মেয়ে জানিয়েছে যে, তাদের কাছে এটা একটা সাদামাটা বিনোদন ছাড়া আর কিছুই নয়। তার বক্তব্যটি অনেকটা এমন যে, “আপনাদের সময় এগুলো নিয়ে কথা বলতেন, কিন্তু করতে সাহস পেতেন না। আমরা সেটা অনায়াসেই করতে পারছি। এবং বলতেও ভয় পাচ্ছি না।” সময় পাল্টেছে সন্দেহ নেই। অনেক কিছুই খোলামেলা হয়েছে। সমাজ যত বেশি সম্পদশালী কিংবা দরীদ্রতর হবে, মানুষের ভেতরের প্রথাগত বিষয়গুলো ততবেশি ভাঙ্গতে থাকবে। এটাই নিয়ম। অতি দরীদ্র এবং অতি সম্পদশালী সমাজের কোনও ভ্যালু থাকে না। কারো কিছু করতে মন চাইলেই, সেটাই প্রথা। কিন্তু মধ্যবিত্ত সমাজে একটা নিয়ম থাকে, একটা গন্ডি থাকে। আমাদের সেই গন্ডির সীমা ভাঙ্গতে শুরু করেছে। আমাদের একটি দল মধ্যবিত্ত থেকে এক দিকে সম্পদশালী হচ্ছে, এবং অপরদিকে আরেকটি দল দরীদ্রতর হচ্ছে। এবং এই দুটো সমাজের নিয়মকানুন একই রকম। শুধু মাত্রাটা ভিন্ন। সভ্যতার সংজ্ঞা সেখানে ভিন্ন।

ভালোবাসার মানুষের সাথে প্রেমময় সময় কাটানো একটি স্বর্গীয় বিষয়। একজন শিল্পির আঁকা ছবি, কিংবা একজন কবির অনবদ্য কবিতার চেয়েও সুন্দরতম বিষয় সেটি। আমার কাছে মনে হয়, দি পারফেক্ট আর্ট। এর চেয়ে পরম শিল্প প্রকৃতি তৈরী করেনি। কিন্তু যেই মানুষটিকে আমি ভালোবাসি, তার পাশে আমি আরেকটি মানুষকে সেই বিশেষ মুহুর্তে আনি কিভাবে! এটা আমি যতবার ভেবেছি, ততবারই আমার বমি-বমি লেগেছে। এমন একটি সুন্দর জিনিস এতো নোংরা হতে পারে কিভাবে আমি ভেবে পাই না। আজ সকাল থেকেই একই রকম একটা বমি বমি ভাব কাজ করছিল। এবং বিক্ষিপ্ত মন নিয়ে বমি বমি ভাবটা কাটানোর চেষ্টা করছিলাম। পরিশেষ সেই বমি ভাবটা কাটানোর জন্য দিনের শেষে এসে লিখতে বসলাম। হয়তো লেখাটি শেষ হলে, একটু ভালো অুনভূতি হবে। (আমার বেশির ভাগ লেখাই তাই।)

আজ মিডিয়াতে খালেদা জিয়ার বাসার কিছু ছবি প্রকাশ করা হয়েছে। প্রকাশ করা হয়েছে এই জন্য বললাম যে, আই.এস.পি.আর একটি প্রেস কনফারেন্সের পর সাংবাদিকদেরকে ডেকে নিয়ে গেছেন খালেদা জিয়ার ক্যান্টনমেন্টের বাড়িতে; এবং তাদেরকে ছেড়ে দিয়েছেন ভাদ্র মাসের অভুক্ত কুকুরের মতো। এবং তারা ছবি এবং ভিডিও করে নিয়ে এসেছেন খালেদা জিয়ার অন্দরমহলের ছবি। সেখানে কিছু পর্ণ ম্যাগাজিন রাখা হয়েছে; আর ফ্রিজে রাখা হয়েছে মদের বোতল। (ছবিগুলো যেহেতু এখন সর্বত্র পাওয়া যাচ্ছে, তাই এখানে যুক্ত করে দিচ্ছি)। বিষয়গুলোর সত্যতা নিয়ে আমার লেখার বিষয় নয়। সেগুলো সত্য কি মিথ্যা সেটা নিয়ে আমার কোনও মাথা ব্যথা নেই। তিনি মদ খান কি না, আর পর্ণ ম্যাগাজিন দেখেন কি না, সেটা তার ব্যক্তিগত ব্যাপার। কিন্তু আমরা এতটা নোংরা মানসিকতার হলাম কবে থেকে যে, এগুলোকে জনসমুখ্যে প্রকাশ করতে হবে! সাংবাদিকরা ওই বাড়িতে যাওয়ার আগে, সেখানে পুলিশ এবং আর্মির লোকজন অসংখ্যবার গিয়েছেন। তারা নিশ্চই জিনিসগুলো জানতেন (হয়তো তারাই ওগুলো ওখানে সাজিয়ে রেখেছেন)। তারা এগুলো জানতেন না, আর সাংবাদিকরা এসে সেগুলো আবিস্কার করেছেন, সেটা হতেই পারে না। তাছাড়া, খালেদা জিয়া তো বাড়ি ছাড়ার জন্য অনেক কিছুই গুছিয়ে রেখেছিলেন। তার বাক্স-পেটরা দেখে সেটা বুঝা যাচ্ছে। তিনি সবকিছু গুছিয়ে রাখতে পারলেন, আর বেড সাইড ড্রয়ারে পর্ণ ম্যাগাজিনগুলো গুছাতে ভুলে গিয়েছিলেন - আই.এস.পি.আর-এর এই বক্তব্য কোন সুস্থ্য মানসিকতার মানুষ বিশ্বাস করবে? তাই ভাবছিলাম, একজন প্রাক্তন প্রধানমন্ত্রীর চরিত্র হরনের জন্য কত নীচু প্রকৃতির কিছু মানুষ এই কাজটি করতে পারে! একজন বয়স্ক প্রাক্তন প্রধানমন্ত্রী রাতে অফিস করেন কেন, রাতে বাসায় ফোন করলে কে ফোন ধরলো - এগুলো যখন একটি রাষ্ট্রের মূখ্য বিষয় হয়ে দাড়ায়, তখন বুঝতে হবে আমাদের রুচির কতটা উন্নতি হয়েছে।

এই কালচারটি বাংলাদেশে আগে কখনও ছিল কি না, আমি জানি না। আমি প্রথম দেখিছিলাম এরশাদ সরকারের পতনের সময়। কিছু অতি উৎসাহী নোংরা মানসিকতার সাংবাদিক তখন প্রতিদিন এরশাদের নারী ঘটিত কাহিনীর বিস্তারিত বিবরণ ছাপতে থাকেন। সমাজের উচু স্তরের প্রায় প্রতিটি নারীকে নিয়ে রগরগে কাহিনী তখন ছাপা হয়েছে। আমি নিশ্চিত, ওই প্রক্রিয়ায় অনেক নিরীহ নারীর জীবনও বিপন্ন হয়েছিল। কিন্তু আমি তখন এগুলোর কোনও প্রতিবাদ দেখিনি। আমরা বরং সেগুলোকে বিনোদন হিসেবে নিয়েছি।

তারপর একই চিত্র দেখেছি গত তত্ত্বাবধায়ক সরকারের সময়। আবার এখন দেখছি। এবং আমি মোটামুটি নিশ্চিত, এটা নিয়ে আমাদের বুদ্ধিজীবীরা কোনও কথা বলবেন না। কারণ, এগুলো নিয়ে কথা বললেও বিপদ। আপনাকে তখুনি আওয়ামী নয়তো বিএনপির সমর্থক বানিয়ে দেয়া হবে। এই দেশে, এখন সত্য এবং সভ্য মতবাদ বলে কিছু নেই - আছে শুধু আওয়ামী নয়তো বিএনপির মতবাদ। তাই হয়তো কেউ নিজের গায়ে কোনও দলের নোংরা ময়লা লাগাতে চাইবেন না। গুণীজনরা চুপ থাকবেন। কিন্তু কেউ কি ভাবছেন না, কী সাংঘাতিক নোংরা রুচির প্রকাশ এটি? কী সাংঘাতিক অসুস্থ্য কালচার এটি? এমনই অসুস্থ্য সময়ে আমাদের জীবন পার হচ্ছে, আমাদের ছেলেমেয়েরা বেড়ে উঠছে। এই অসুস্থ্য কালচারে আমাদের সম্পদ বাড়তে পারে, কিন্তু সভ্যতা হতে পারে না।

আমরা যারা প্রাপ্ত বয়ষ্ক হয়েছি, আমরা সবাই জানি আমাদের জন্ম রহস্যটি কি। আমাদের মা-বাবার ভালোবাসার ফসল আমরা সবাই। কিন্তু তাই বলে কি আমরা আমাদের মা-বাবার ভালোবাসার ভিডিও চিত্র ইউটিউবে দেখতে উপভোগ করবো? আমার ধারনা, আমাদের রুচি যেভাবে নিন্মগামী হচ্ছে, তাতে বর্তমান সময়ে কেউ কেউ সেটাও উপভোগ করবেন। এমন কিছু শোনার আগেই যেন আমার মৃত্যু হয়। প্রকৃতি, আমার জন্য বরাদ্দকৃত অক্সিজেনটুকু তুমি তার আগেই কেড়ে নিও।

স্যান্টা ক্লারা, ক্যালিফোর্নিয়া

১৪ নভেম্বর ২০১০

14Comments

1
karter85
Mon, 22/09/2014 - 7:51pm

Two people who went to Monica with the recovery from jet lag From this moment on, it was really fun. I had my hat and sunglasses in the sun too Sneaker Online.I noticed even when the window class is the most of the screen, and there is no obstacle to the vision too. Rather Nike Air Force 1,the minute style or side-by-side display of PC and TV to view limited to a small window of the video Air Force 1 Kid Low, there is no movement of the line of sight is better that you've already put on the video window that was transparent Nike Basketball Shoes, and launches vision while easy. Window and the character does not get in the way of seeing unexpectedly Nike Air Jordan, even chatting to think it was necessary to come to the realization of the fusion of broadcasting and communication is still and may have been an alpha blending.

Transfer Ibrahimovic into consideration Air Jordan 10+13, after all, does not fit into the team Ibra, Henry also called Barcelona, ​​one becomes resigned Nike Air Max. Common point of two people has the ability to score a uniformly. In addition, you have strong arms, respectively.

I think fortunately the highest bid was so low Nike Dunk Shoes, fled from the flame, and any attempt to the precepts of the future or of course something this time Nike Shox Shoes. It is a HP Goldwyn following establishment of production of a copy of the product North Face has been captured, things like this not only North Face Kid's Air Max 95, and is performed as a day-to-day different brand (Louis Vuitton, etc.) is very belly when I think . Also, I think something like this, you often hear in the news , and it is no exaggeration to say that social problems.

I feel that I should contact so and the right, but if you press the night, but head phone socket, or on Yes, the value Nike Dunk SB High Heels! Thanks Regards, because trouble if you do not take out less bullish here. I was not able to answer to. Instead, it makes contact my thing, but since I will take a rest until the day ... It's just as well ... That's when she told the gentleman to the last Nike Men's Shox R2.In an important average discount of Japan, there are a lot of products compare favorably to the boutique so the person of quality and prices. Clothes and shoes, it is also recommended Belz If you are looking for random system, and clothing cute children. Stay, I was organized here all the non-underwear.

2
wengwo
Sun, 13/05/2012 - 9:42pm

Woman handbag or handbag tin differ from simple to a substantial size, created in tasteful access The Louis Vuitton purses and handbags namely also an authentic accessory apt girls alternatively shimmering gems outfit. Devoid of sending along wallet your halloween costume would undoubtedly program incomplete To get a certain affairs for realizing an discipline a short meanwhile in the day precisely what it takes in the Chanel shoes varies.Louis Vuitton Outlet Based in Paris, the French brand Louis Vuitton for sale regarded as for the ideal manufacturer of grace goods for its finest handbags,baggage plus other fashion accessories. Its productions are nicely received get out with the way the globe along lots of individuals,as we tin generally blot some notable stars and celebrities on Tv wearing Louis Vuitton Store.Not ReproductionsDesigner encouraged purses aren??t the identical as reproduction designer totes which are pretty much characteristic copies of artist bags at present aboard the mall Developer inventive totes alternatively have the similarly resources and excellence of artistry associated with sincere designer baggage,louis vuitton for cheap,but their patterns are initial.Even nevertheless they stick to the trends in purse chart and means prepared via the prime fashion brands,Chanel Outlet,artist influenced totes are distinctive designs, created by distant lower expenditures than their artist attribute similarities,but eminent quality plus longevity.Louis Vuitton bags purses have chance from over a necessary to a lot more of a fashion accessory. For ages speedily females have already been altering their style trends in clothes. This stands correct for the style trends in their Gucci bags for well. The altering designs in Louis Vuitton wallets that constituted the clutch style purses, oversized Gucci Handbags, the hobo bag the satchel, the tote, the duffel to appoint a few are a peek of how each and every form is matchless in their own way & are hugely new among ladies get out on the way the planet. Females are becoming much more style conscious day-by-day deserving to the strew of medium & the accent aboard somebody fashion enhanced with abundance of hype aboard the Louis Vuitton Shoes they sport. Everyone dies apt personal a designer sack merely what folk tend to forget namely ought to not exceed their limits in affordability of certain luxuries in life that they tin do devoid of. Louis Vuitton Cheap namely also agreeable merely it namely hard to find. But I am sure you want find it. If you are late to buy the sack I think it namely impossible for you to buy the bag duplicate Louis Vuitton purses Beyond designer names a party of always of those other steps should be deemed as forward actually varieties of a Leather Miu Miu Gucci store. Check the architectural honesty on the quite sack Your Leather Miu Mi gucci shoes ought be fit to correctly assistance a singular weight, without leaning or collapsing. Also discern assist and stitch conduct of the very seams. You would like apt have it sure a the seams failed to solve from the measure up from the quite leatherChanel handbags.louis vuitton purses handbags is one kind of louis vuitton bags purses, and the designing of the Gucci wallets namely special. It is totally variant from additional normal bag Because from the designing is so special, and so lots of famous super stars prefer the special bag louis vuitton online duplicate Louis Vuitton namely again prescript for success is apt seek for the d purchasers to create a ??family?? feeling. Can you imagine louis vuitton sale can cater clients with a permanent maintenance services? louis vuitton shoes sneakers branded products can be passed from her grandmother, her mother and after to the daughter, you can keep up with the times regardless of what period you brought the production fix and maintenance, specialty stores are duty-bound to their ideal to aid Let one of three generations can continue to have a brand product which for a continuation in the brand vitality of peerless significance.2012 New Herve Leger Dress, the best accustomed actualization trend this daily accepted for one of the world??s acclaimed brands amid the accoutrement field, which namely a attribute of propagating and fashion, this Herve Leger sale has won millions of ladies favor behind it arose it??s admirable actualization and aerial affection ambition achieve you never balloon then the original sight, authoritative you joined beauteous Herve Leger Bandage. Wedges heels are quite much aboard trends now!You ought own one or much more Christian Louboutin shoes for swiftly.Look at these hottest christian louboutin outlet among this summer,Christian Louboutin Cardena Tresse 140 Suede and Leather Espadrille Wedges,have you ever own them?These Christian Louboutin Pumps, stacked wooden heel that measure approximately five.five inches and one.five inches partially concealed platform, gold leather trims, criss-cross straps,open peep toe and signature red leather sole.All the blueprint are so absolute!

http://www.louisvuittonhandbags-hot.com/
http://www.christianlouboutinoutlet-malls.com/
http://www.hervelegerdress-malls.com/
http://www.chaneloutlethot.com/
http://www.guccistore-online.com/

3
seoerlin
Mon, 02/04/2012 - 9:52am

Copyright 2012 The Nike Free Run 3.0 Associated Press. All rights reserved. This material Nike Free may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.In the month since Trayvon's death, educators, youth pastors, coaches, parents and mentors have been discussing the complex case with kids, explaining the issues, separating Nike Free Run 5.0 fact from fiction and trying to find a lesson in the tragedy.The basic, indisputable Nike Free 5.0 facts that have spark international outrage: Trayvon, 17, was walking through a Sanford gated community when he was shot and killed by Neighborhood Watch volunteer George Zimmerman on Feb. 26 during a struggle. Trayvon, who was black, was Nike Free 3.0 unarmed. Zimmerman has not been arrested despite Nike Free Run numerous rallies and online petitions.

4
topsgranite
Sat, 31/03/2012 - 7:54am

Today’s kitchens are adopting color and an increased choice of available Granite Countertop, while stainless steel remains a true competitor. Color is coming back to the Granite Slab, and one way to carry color into the kitchen is with a Cast Iron sink. Companies have made beautiful cast iron products since its early beginnings in the late 1800s.

5
Gianni
Mon, 13/02/2012 - 8:52pm

তারপর একই চিত্র দেখেছি গত তত্ত্বাবধায়ক সরকারের সময়। আবার এখন দেখছি। এবং আমি মোটামুটি নিশ্চিত, এটা নিয়ে আমাদের বুদ্ধিজীবীরা কোনও কথা বলবেন না। কারণ, এগুলো নিয়ে কথা বললেও বিপদ। আপনাকে তখুনি আওয়ামী নয়তো বিএনপির সমর্থক বানিয়ে দেয়া হবে। এই দেশে, Gta 5এখন সত্য এবং সভ্য মতবাদ বলে কিছু নেই - আছে শুধু আওয়ামী নয়তো বিএনপির মতবাদ। তাই হয়তো কেউ নিজের গায়ে কোনও দলের নোংরা ময়লা লাগাতে চাইবেন না। গুণীজনরা চুপ থাকবেন। কিন্তু কেউ কি ভাবছেন না, কী সাংঘাতিক নোংরা রুচির প্রকাশ এটি? কী সাংঘাতিক অসুস্থ্য কালচার এটি? এমনই অসুস্থ্য সময়ে আমাদের জীবন পার হচ্ছে, আমাদের ছেলেমেয়েরা বেড়ে উঠছে। এই অসুস্থ্য কালচারে আমাদের সম্পদ বাড়তে পারে, কিন্তু সভ্যতা হতে পারে না।

6
actiform
Thu, 13/10/2011 - 7:25pm

আমরা যারা প্রাপ্ত বয়ষ্ক হয়েছি, আমরা সবাই জানি আমাদের জন্ম রহস্যটি কি। আমাদের মা-বাবার ভালোবাসার ফসল আমরা সবাই। কিন্তু তাই বলে কি আমরা আমাদের মা-বাবার ভালোবাসার ভিডিও চিত্র ইউটিউবে দেখতে উপভোগ করবো? আমার ধারনা, আমাদের রুচি bruleur de graisseযেভাবে নিন্মগামী হচ্ছে, তাতে বর্তমান সময়ে কেউ কেউ সেটাও উপভোগ করবেন। এমন কিছু শোনার আগেই যেন আমার মৃত্যু হয়। প্রকৃতি, আমার জন্য বরাদ্দকৃত অক্সিজেনটুকু তুমি তার আগেই কেড়ে নিও।

7
icy hot
Wed, 18/05/2011 - 3:55am

If Khaleda comes into power, you'll see even more dirty stuff about Hasina. BAL and BNP are just same shit in different diapers.

8
dhakamanila
Mon, 28/02/2011 - 1:18pm

Why do we make many kids and release? Most parents don't even know what their sons and daughters are doing outside. Let's not talk about AL and BNP today. Talk to your son and daughter. Talk to teachers about your son's attendance and performance. Bring him or her to tuition class. Be very specific about him in choosing his friends. Speand some quality time with them instead of saying, "my son don't do drug". Fathers in our country have big distances between children. Be very careful about teenage sons and daughters. Each and every family can do little to make big change. 

If you do your best in raising a child properly, he or she will never do such violent things. I would like to suggest those moderate girls and women to think twice before wearing attractive clothes outside. You don't have to wear "Burka" to be modest. I have seen big difference about women dress in 2009 during my visit  to Bangladesh after 10 years. Western dress is hitting our female population. I started wondering wheather they read newspaper when I walked inside Boshundhora city. I am not blaming all but modern women are daring. Stay away from your boyfriend if he insists on physical relationship spcially with camera on. I don't have to prove it to you but you may end up with someone else when your parents settles marriage. That's how you women provoke your boyfriends. You can neither marry him because he has no job nor marry a guy of your parents' choice to be victim of your boyfriend.

So, wait for right time to fall in relationship. Being a woman, never encourage your friends about pornography.  

9
abuusa28
Fri, 19/11/2010 - 1:52pm

your write up is awesome and profound real-time importance; and I am highly moved by it. your comment about the extreme rich and poor people is very true. our middle class is  dwindling bc of attrition at the two ends of the middle-class spectrum being in the vicinity of the rich and poor. But in fact, our intellectuals is the most bankrupt class. They have the moral responsibilty to guide the  nation towards social and moral upliftment and promote human values. I am extremely upset when i see humans are killed on the streets like how the mad-dogs, foxes and snakes are beaten to death. if the way our people kill humans in our country have been used on the animals in developed countries, surely they would have to face severe punishment. I do get stunned when our polarized so called intellectuals remain mummed when their supporting government do the  worst form of crimes, tyrrany, persecution and human right violation and trample human values by different bahinis and cadres. While they are seen so up and doing and not to waste time to send protest statement when they see something from the opposite camp. Our taste and human values in our society are diminishing parlleling increment of per capita income. we need to think seriously how this trend of social malady can be reversed.

10
nirvik2008
Sat, 04/12/2010 - 9:36pm

Mr. swapan: you deserve my deepest respect also from me. This Bharotiyo Awami League(BAL) is 100% engaged in implementing their master's eveil design against Bangladesh. Character assasination of Khaleda Zia and wiping out opposition is a major part of their game. Bangladesh is not Bhutan or Sikkim and these shameless traitors are bound to fail. Surprise is waiting for these betrayers to get surprised.